خرما فله ای که موجب ازدواج دو شخص در کافه جردن تهران شد

نخل خرما (Phoenix dactylifera L.) یکی از مهمترین محصولات میوه در خاورمیانه و شمال آفریقا است که خرمای خوراکی و خوشمزه تولید می کند. نخل خرما در سراسر عراق، ایران، عربستان سعودی، مصر، تونس، الجزایر، لیبی، امارات متحده عربی (امارات متحده عربی)، بحرین و عمان پراکنده شده است. تمامی ارقام خرما دارای چهار مرحله بلوغ مشخص هستند که عبارتند از: کیمری (نارس و غیر خوراکی)، خلال (نیمه رسیده)، رطب (نرم و رسیده) و تمار (رسیده و خشک).

میوه خرما فله ای یک غذای لذیذ سنتی و یک غذای میراث فصلی است که عمدتاً به دلیل ارزش غذایی و دارویی آن مورد قدردانی قرار گرفته است، این واقعیت در قرآن کریم به خوبی ثبت شده است. سنت اسلامی افطار با خرما در ماه مبارک رمضان در تمام کشورهای عربی و اسلامی وجود دارد.
تجزیه و تحلیل تغذیه نشان داد که خرما سرشار از کربوهیدرات و قند است. خرما از بیش از 70 درصد قند تشکیل شده است که عمدتاً از گلوکز، فروکتوز و مقدار کمی ساکارز تشکیل شده است.

خرما

خرما همچنین سرشار از فیبر، ویتامین و مواد معدنی است. خرما حاوی بسیاری از مواد مغذی مانند کلسیم، منیزیم، اسیدهای آمینه، آهن، روی، پتاسیم، فسفر و سلنیوم است. بسته به نوع خرما، سطوح و الگوهای مختلفی از فیتوکمیکال‌های غیر مغذی زیست فعال، از جمله کاروتنوئیدها، پلی فنول‌ها، و به‌ویژه اسیدهای فنولیک، همراه با فلاونوئیدها وجود دارد.

چهار اسید فنولیک آزاد (اسید پروتوکاتچوئیک، اسید وانیلیک، اسید سیرینگیک و اسید فرولیک) و نه اسید فنولیک متصل (اسید گالیک، اسید پروتوکاتچوئیک، اسید p-هیدروکسی بنزوئیک، اسید وانیلیک، اسید کافئیک، اسید سیرینگیک، اسید p-کوماریک، اسید فرولیک). اسید و اسید کوماریک) در ارقام خرمای عمانی شناسایی شدند.
مطالعات اخیر نشان داده‌اند که این ترکیبات خرما به‌عنوان آنتی‌اکسیدان‌های قوی، ضدگلیسمی و ضدالتهاب عمل می‌کنند و درمان تغذیه‌ای مناسبی را برای بیماری‌های مختلف از جمله سرطان، دیابت و دیس‌لیپیدمی ارائه می‌کنند. در سراسر جهان، حدود 425 میلیون بزرگسال بین 20 تا 79 سال به دیابت نوع 2 (T2MD) مبتلا هستند.

به این ترتیب، در جامعه پزشکی در مورد مصرف مقدار معینی خرما در میان بیماران مبتلا به دیابت نوع دوم نگرانی‌ها و احتیاط‌های ابراز شده وجود دارد. تا آنجا که ما می دانیم، هیچ داده ای وجود ندارد که ارتباط بین مصرف خرما و دیابت دیابت، چاقی و پروفایل لیپیدی را نشان دهد.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.