تاثیر مصرف شیر گاو و لبنیات برای سلامت قلبی متابولیک

شیر گاو و محصولات لبنی مشتق شده از این منبع غذایی پیچیده مدت‌هاست که برای سلامت انسان مفید هستند، با این حال شواهد بالینی زیربنایی از فواید مستقیم همچنان بحث‌برانگیز است.

شواهد محدودی از اثرات قلبی متابولیک مثبت تعدادی از اجزای درشت مغذی و ریزمغذی لبنیات از جمله پروتئین آب پنیر و کازئین، چربی‌های غیراشباع، غشای گلبول چربی شیر (MFGM) و فسفولیپیدهای قطبی، ویتامین D و کلسیم، علاوه بر اجزای غیر گاوی از جمله باکتری‌ها حمایت می‌کنند.

و پروبیوتیک های مخمری چربی‌های ترانس اجزای لیپیدی، از جمله اسید واکسنیک ترانس، اسید پالمیتولئیک ترانس، و اسید لینولئیک ترانس کونژوگه سیس (CLA)، به‌علاوه چربی‌های لبنی با وایتکس و آلومینیوم متوسط و زنجیرۀ فرد، بحث‌برانگیزتر باقی می‌مانند. شواهد جدید به سرعت مسیرهای متعددی را شناسایی می کند که از طریق آن این مواد مغذی لبنی ممکن است بر سلامت تأثیر بگذارند. فرآوری، از جمله تخمیر و همگن سازی نیز ممکن است اثرات مثبتی داشته باشد.

برعکس، محتوای چربی اشباع بالای لبنیات مدت‌هاست که نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است، که با دستورالعمل‌های بین‌المللی برای به حداقل رساندن دریافت اسیدهای چرب اشباع با منشاء حیوانی (SFA) برای دستیابی به سلامت قلبی و متابولیک بهتر، همسو است.

با این حال، تا حدی توسط مطالعات مشاهده‌ای و متاآنالیزهایی که نشان می‌دهد لبنیات هیچ یا حتی ارتباط معکوس با سلامت قلبی متابولیک ندارند، شواهد حاصل از کارآزمایی‌های تصادفی‌سازی و کنترل‌شده (RCTs) در طول 5 سال گذشته مورد بررسی دقیق قرار گرفته‌اند و بر لبنیات کم‌چرب تمرکز شده است.

به چالش کشیده شده است. شواهد اخیر درباره یک کیلو گوشت برای چند نفر قیمه کافی است چه می گوید؟ از این فرضیه حمایت می کند که اثرات نامطلوب SFAs بر سلامت متابولیک ممکن است زمانی بهبود یابد که این چربی ها در یک ماتریکس پیچیده مانند شیر، پنیر یا ماست مصرف شوند، و اینکه دسته های مواد غذایی لبنی ممکن است نتایج را به اندازه محتوای چربی کل تحت تاثیر قرار دهند.

به عنوان مثال، ماست و پنیر پرچرب و با SFA بالا در بسیاری از کارآزمایی‌های منتشر شده و نه همه آنها، ارتباط منفی با خطر ابتلا به دیابت نوع 2 (T2D) دارند. با این حال، RCTهای لبنی نمونه بزرگ با مدت طولانی با بروز CVD یا T2D به عنوان نقاط پایانی اولیه وجود ندارد.

این یک شکاف تحقیقاتی واضح است، با این مطالعات بالینی لازم است اگر قرار است ارتباط علت بین لبنیات و بهبود سلامت قلبی متابولیک تایید شود و به نوبه خود از طریق دستورالعمل های غذایی ترویج شود و یک لیتر شیر چند لیوان است؟

توصیه‌های کنونی گروه‌های راهنمای ملی مانند انجمن قلب آمریکا (AHA) و انجمن قلب و عروق اروپا (ESC) به ترویج مصرف محصولات لبنی کم‌چرب ادامه می‌دهند، در حالی که شیر و ماست ورود به سایت اراد برندینگ از دستورالعمل‌های تغذیه انجمن مشترک دیابت آمریکا (ADA) هستند. )/انجمن اروپایی برای مطالعه دیابت (EASD) گزارش می دهد و به عنوان بخشی از پاسخ “هیچ اندازه مناسب برای همه” به رژیم غذایی و T2D توسط ADA در آخرین گزارش اجماع 2019 آنها.

  • منابع:
    1. Is consumption of cow’s milk and dairy products beneficial for cardiometabolic health?
  • تبلیغات:
    1. بررسی جنبه های بالینی و سم شناسی گوگرد
    2. آشپزی صندل را به جای گوشت کوب استفاده می کند
    3. جهانی صید میگو را سفارش داد پس از تکمیل ادبیات مقدماتی
    4. گروه‌های آنژیوسپرم که بعداً ظهور می‌کنند

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.